Viktigheten av logoer

Logoer er et viktig aspekt av markedsføring. Som selskapets grafiske hovedrepresentasjon, forankrer en logo et selskaps merkevare og blir den mest synlige manifestasjonen av selskapet innen målmarkedet. Av denne grunn er en godt designet logo en viktig del av selskapets samlede markedsføringsstrategi.

Hensikt

Bedriftslogoer er ment å være “ansiktet” til et selskap: De er grafiske bilder av selskapets unike identitet, og gjennom farger og fonter og bilder gir de viktig informasjon om et selskap som gjør at kundene kan identifisere seg med selskapets kjernemerke. Logoer er også en enkel og hurtig måte å referere til selskapet i reklame og markedsføringsmateriale; De gir også et utgangspunkt for de forskjellige skriftene, fargene og designvalg i alt annet markedsføringsmateriell.

Designprinsipper

Gode logoer bør være unike og forståelige for potensielle kunder. Selv om det er utallige valg for farge, visuelle elementer og typografi, bør en logo generelt bidra til å formidle litt informasjon om selskapet, eller være utformet på en måte som gir en viss følelse av betydning for selskapet eller næringslivet. For eksempel har banebrytende firmaer og teknologibedrifter en tendens til å ha vinklede logoer for å formidle fart, mens serviceorienterte firmaer har avrundede logoer for å gi en følelse av service og tillit.

Merkeidentitet

Logoer er det viktigste visuelle komponentet i et selskaps generelle merkeidentitet. Logoen vises på brevpapir, nettsteder, visittkort og annonsering. Derfor kan en velfungerende logo bidra til suksess i bedriften, mens en middelmådig logo kan antyde amatørskap og få potensielle kunder til å snu. Imidlertid bør en logo være godt knyttet til andre aspekter av selskapets visuelle presentasjon: Ingen logo, uansett hvor godt utformet, kan se bra ut når den er omgitt av motstridende grafiske elementer eller inkonsekvente skrifttyper. Derfor er en logo det grunnleggende komponentet i en større merkeidentitet som inneholder firmafonter, farger og retningslinjer for dokumentdesign.

Avkastning på investeringen

Etter hvert som forbrukerne blir kjent, liker og stoler på et bestemt merke, er de mer sannsynlig å reagere positivt på suksessive møter med en logo – som kan føre til økt salg. I tillegg innebærer en velfungerende logo en grad av profesjonalitet og kompetanse som kan bidra til å styre potensielle nye kunder mot å velge virksomheten i stedet for en konkurrent med ingen eller middelmådige logoer.

Vanlige feil

Små bedrifter bruker ofte ikke nok ressurser på å utvikle en god logo, og gir ikke nok oppmerksomhet til riktig størrelse og posisjonering og omgir dem med materialer – inkludert clipart – som konkurrerer med dem visuelt. Unngå å opprette forskjellige typer logoer for spesifikke formål (for eksempel brevpapir og visittkort) eller å ha lignende- men ikke identiske versjoner for utskrift og nettbaserte formål.